Nemregiben -nehany napja- az egyik kozeli angol tanar ismerosom, arrol kerdezett, hogy van-e kulonbseg, s ha van, mi a kulonbseg konduktor es konduktor pedagogus (conductive education teacher) kozott. Hirtelenjeben annyit valaszoltam neki, hogy mas a kepzesuk, a konduktorok nem kapnak pedagogiai kepzest es igy nem is tanithatnak iskolaban. Mire o azt ecsetelte nekem, hogy igen am, de hat az angol tanarok nagy tobbsege sem pedagogus a szo (magyar) szoros ertelmeben, hiszen inkabb tantargyat tanitanak nekik, nem pedagogiat, vagy tantargypedagogiat, es a pszichologiai kepzesuk sem fordit figyelmet korspecifitasra. Azaz, nem minden “teacher” pedagogus. A pedagogiat mostanaban kezdik “felfedezni” Angliaban. Tehat akkor felmerult a kerdes , hogy mi az, amit a konduktor nem ugy csinal, mint a konduktor- pedagogus. Erre azt valaszoltam, hogy valoszinuleg a neveles pszichologiaja es technologiaja mas a konduktor-pedagogusnal - felteve, hogy van hozza erzeke.
Szemelyes tapasztalatom, hogy az idosebb magyarorszagi konduktor generacio tulajdonkeppen, ha nem is kapott pedagogiai kepzest , a legtobb esetben megis meglehetosen jo pedagogiai erzekkel vegeztek, vegzik konduktiv pedagogiai feladatukat. Ennek oka valoszinuleg kulturalis es tarsadalmi gyokerekben keresendo. Tantargyak tanitasara persze ok nem is igen vallalkoztak. Mas kerdes azonban, hogy a biminghami NICE-ban vegzett konduktorok pedagogusok e. A kepzes alapjan termeszetesen nem, igy tehat ok sem tanithatnak iskolban, vagy azon kivul. Ebben az esetben szemelyes tapasztalatom , hogy a NICE kepzesben reszesult konduktorok kozott joval nagyobb a “szoras” azt illetoen, hogy milyen pedagogiai erzekkel es vagy tudassal kozelitenek meg egy-egy csoportot vagy szemelyt. Jelenleg harom NICE kepzett konduktorral dolgozom egyutt es nagyon jo velemennyel vagyok roluk. De volt ez maskepp is a karrierem soran, igy a kerdes mas pontra navigalhat minket. Szukseg van e pedagogiai es hozzateszem, mert nem mindenutt jar egyutt, pszichologiai kepzesre, ha konduktorokat nevelunk?
9 comments:
Laci, this is far too important a matter to be discussed soley in Hungarian.
Andrew.
Laci,
This is an interesting post but I am afraid I have to disagree with your thinking.
Pedagogy is not equivalent with the English term of 'teaching' and a pedagogue is more than a teacher.
So I do not think on the basis of who has the single conductor qualification or the double conductor-teacher qualification can be the basis to make assumptions of who has pedagogical thinking or who has not.
I agree with that the current teacher training is subject-focused and perhaps little in-depth consideration of how children learn and how teachers should teach but I think it is strong to suggests that there is no pedagogical thinking in the English discourse.
Perhaps you want to read a little bit around the concept of pedagogy in the English literature; surprisingly you will find that both in generic education as well as in special needs many ideas emerge which displays pedagogical thinking.
Tunde! Please read my text carefully again. The idea about the pedagogy was the oppinion of my not named english teacher friend. Not mine. I thought it was interesting point of view therefore I posted it. On the other hand the use of science of pedagogy is not a discussion topic to me. Pedagogy is a well recognised what I also notice in UK too. My question at the end is: Do we need to train conductors on a pedagogical basis or not? I still stick to this question, my best Laci
Thanks for your reply. Why do you assume that in the current conductor training there is no consideration of pedagogy or it was not embedded into the course when it was originally developed?
Laci, azt irod hogy:'Szemelyes tapasztalatom, hogy az idosebb magyarorszagi konduktor generacio tulajdonkeppen, ha nem is kapott pedagogiai kepzest , a legtobb esetben megis meglehetosen jo pedagogiai erzekkel vegeztek, vegzik konduktiv pedagogiai feladatukat. '
Azert ez igy ilyen formaban nem teljesen igaz. En 1976 ban vegeztem, es talan mar nem emlekszem pontosan a tantargyakra, de arra igen, hogy a 'Neveles Elmelet' es a Tantargy pedagogiak' kepeztek a legnagyobb reszet a treningunknek. Amit mi hianyoltunk az inkabb a neurologiai anatomiai kepzes volt nem pedig a 'pedagogiai'. En a sajat reszemtol valamennyi alsos tantargyat tanitottam a Petoben (akkor meg MSI)Ha valaki kivancsi ra, szivesen megkeresem az Indexemet amibol ki for derulni, hogy elsodlegesen pedagogiai kepzest kaptunk.
Udv
Gabor
On behalf of the non-Hungarian readers, do use the English language if possible (Hebrew is an option too (:)
Laci,about the training of the the 'older conductors':
I finished in 1976 and as far as I remeber,the largest 'chunk'of our curriculum was 'pedagogical'. We studied 'Neveleselmelet' (The Theory of Education)and 'Tantargypedagogiak' (Subject methodology)among the other 'pedagogical subjects, such Psychology (genereal and specialised as well).
I used to teach all of the primary school subjects at Peto (MSI that time)But.. the most important 'subject' was the so called ' A konduktiv pedagogia gyakorlati alapjai' which was a hands on work 36 hours/WEEK. (We received not just a salary, but a grade for our work)Therefore if we, the 'older generation' have some 'pedagogical instinct' it is not due to certain economical, political etc. circumstances, but it is a result of a very rigorius and intensive 'pedagogical training'.
Gabor
Sorry, I forgot to translate;
A konduktiv pedagogia gyakorlati alapjai = the practical (or hands on?) basics of conductive pedagogy.
Gabor
Gabor!
Koszonom szepen a kiigazitast. Valojaban nem voltam es vagyok tisztaban az akkori kepzessel es tantargyakkal. Hozzaszolasod azonban megerositi azt a tenyt, hogy a konduktorok "jo erzekkel vegeztek pedagogiai munkajukat". Ennek valos oka tehat nem csak kulturalis es tarsadalmi okokban keresendo, hanem a kepzesukbol ered. A pszichologiat nem emlited. Csak a teljesseg kedveert megkerdem, hogy az is resze volt e az akkori kepzesnek. A konduktor-tanitoi kepzessel azonban annak lehetosege is megnyilt, hogy a konduktor kepzett pedagoguskent iskolai rendszerben dolgozhasson, bar ez termeszetesen nem resze az altalam feszegetett temanak.
Sokan egyebkent a te generaciodbol aztan vettek a faradtsagot es tovabbtanultak pedagogiai iranyban, mint tenmagad is.
Ugy velem, mert hiszek a pedagogia es pszichologia tudomanyaban, hogy a modern kor konduktora kell hogy fel legyen vertezve altalanos es tantargypedagogiai (legalabb testneveles es iras-olvasas, rajz, technika) ismeretekkel ugymint altalanos es pedagogiai pszichologiai ismeretekkel. Ezeket az alapismereteket a konduktor-tanitoi kepzes tartalmazta. Errol a kepzesi formarol, ha jol latom, Budapest is lemond a Bologna rendszer miatt, masutt pedig keves hangsulyt kap. Udvozlettel, Laci
Post a Comment