Locations of Site Visitors László Szögeczki's CE blog: Explicit vagy implicit?

Tuesday 28 September 2010

Explicit vagy implicit?

Gondolom mindannyiotokban felmerult mar a kerdes, hogy valyon a konduktiv pedagogia hogyan kepes a motoros dysfunkciot fejleszteni; explicit vagy implicit emlekezet ervenyesul-e. Nyilvan mindahanyan ra is jottunk arra, hogy mindket emlekezet fontos szerepet jatszik az egyenek komplex fejlodese szempontjabol es hogy egyenenkent valtozik az arany mentalis erotol fuggoen a kozponti idegrendszeri serultek koreben.
Explicit emlekezet = tudatos emlekezet, implicit emlekezet = emlekezet tudatossag nelkul.
Mintegy husz, harminc eve kezdtek reszleteseggel kutatni az emlekezet szervezodesenek e ket formajat. A kutatasok egyik fo megallapitasa nem mas, minthogy a explicit es implicit emlekezeti teljesitmenyek disszocialnak, igy tehat agyserulteknel gyakran elofordul, hogy mikozben az explicit emlekezet sullyosan serult, az implicit meglehetosen jol funkcional. Az implicit emlekezet fejlodesere vonatkozo vizsgalatok azt igazoltak, hogy az implicit emlekezet az emlekezeti rendszernek fuggetlen eleme.
Mas vizsgalatok az eletkorfuggo elteresekre is felhivtak a figyelmet. A perceptualis printing hatas nagyjabol azonos idosebb es fiatalabb gyerekeknel, az idosebbek azonban joval jobb teljesitmenyt mutatnak az explicit emlekezeti feladatokban.

No comments: