A nevelok kozossegenek, az egyuttmunkalkodo fejleszto team-nek celszerunek kell lennie, amely tudatos hatasrendszert kepes kiepiteni, amelyben a resztvevo neveltek megfelelo fejlesztese biztositva van. Ahol a nevelok kozossege nem kepes megfeleloen egyutt munkalkodni ott a nevelesi eredmeny korlatozott manifesztalodasa prognosztizalhato. A konduktiv pedagogiai feladat csak a neveltek aktiv kozremukodesevel oldhato meg. A csoport fejlodesenek szintjet az hatarozza meg, hogy a resztvevok onallosaga, ontevekenysege, valamint a konduktorok aktivitasa kozott mekkora a letrejovo hanyados. Makarenko "parhuzamos pedagogia rahatasrol" ir, ertekezik a szocialista pedagogia szellemeben. A 'szocialista pedagogia' kozvetlen es letrehozo ideologiaja a konduktiv pedagogia rendszernek akar tetszik ez nekunk, vagy sem. A konduktiv pedagogia a szocialista pedagogia bazisan jott letre es fejlodott, ha jol sejtem egeszen a kozelmultig. A konduktiv pedagogia rendszere nem kulonbozik a szocialista oktatasi es nevelesi rendszer elmeletetol, hanem annak tovabbgondolt, tovabbfejlesztett valtozata kulonbozo serulesekkel elo embertarsaink szamara. A rendszer egymassal kolcsonhatasban, kapcsolatban levo elemek egyuttese. Ilyen ertelemben tehat a fejlesztes, neveles tagabban es szukebben ertelmezve is valamifele rendszer. Tehat, a szocialista kozossegfejlesztes elmeletenek ismerete tagadhatatlanul hasznos a ma praktizalo konduktorok szamara is. Sot, meglehetosen lenyugozo elmeny azt atlatni, felfedezni, ahogyan Peto Andras kepes volt a 'vezetett', de egyeni tapasztalatok utjan alapulo neurologiai fejleszto elkepzeleseit trasformativ csoportos kepzesbe agyazva kialakitani. Nyilvan mas valasztasa nem igen lehetett a masodik vilaghaborut kovetoen kialakulo majd megerosodott kommuista, szocialista tarsadalmi rendszeren belul.
A bipolaris nevelesi kapcsolat feltetelezi a felek flexibilis, kolcsonos respekten alapulo kozos pedagogiai tevekenyseget. Aki csak korlatok kozott, melyrehato erzelmi azonusulas nelkul, hivatalos szabalyozassal, magasan, vagy kevesebe, de a neveltek fole emelkedve kepes csak nevelomunkat vegezni, az sohasem lesz kepes a konduktiv pedagogia altalal elkepzelt magas minosegu kooperaciora. Tovabba a konduktorok es neveltek egyuttmukodesenek minden pillanataban elnie szukseges annak a torekvesnek, hogy hogyan oldhatnank meg feladatainkat alkotobb modon, mindenki reszvetelevel, a neveltek aktivitasanak fokozasaval.
No comments:
Post a Comment